Kim Philippus van Frion: ‘In één woord super!’

Het team ambulante begeleiding van Frion werkt sinds 1 mei 2017 met de Zorgapp van CareConnections. Teamlid Kim Philippus stond niet te juichen bij de komst van de nieuwe tool: weer een systeem dat van alles belooft. Maar na de introductie was ze al om: ‘Ik vind de app geweldig.’

Kim Philippus werkt al twintig jaar bij Frion, waar ze individueel begeleider is vanuit de Wmo. Mensen kloppen voor hulp aan bij de gemeente, die Frion inschakelt om deze hulp te bieden. ‘Mijn werk is heel afwisselend, en heel breed’, vertelt Kim. ‘Ik ondersteun cliënten bij het vinden van oplossingen voor problemen in hun leven, bijvoorbeeld op financieel of administratief vlak. Sommige cliënten hadden te kampen met verslavingsproblematiek en door de juiste ondersteuning probeer ik terugval te voorkomen. Maar ik begeleid ook gezinnen met kinderen die opvoedingsvragen hebben.’

Plezierige uitleg

Het management van Frion dacht dat de Zorgapp een handige tool zou zijn voor het team-Wmo, om het werk goed te kunnen doen. ‘Het zou ons tijd schelen’, zegt Kim. ‘Maar dat is ons wel vaker beloofd, dus ik dacht: “Daar gaan we weer!” Maar het moest, ik kon er niet aan ontkomen. Gelukkig maar, want echt: ik vind de app van het begin af aan geweldig.’

 

Bij de introductie van de app scoorde CareConnections meteen punten bij Kim. ‘We hebben wel eens vaker een systeem gekregen waarmee we moesten leren werken. Dan zei de bouwer: “Hier is het, alsjeblieft, en succes!” Maar ik zit niet in de IT-sector. Ik kan een computer aan en uit zetten, en dan houdt het wel ongeveer op. CareConnections begrijpt dat wij systemen niet begrijpen. We kregen een heel plezierige stap-voor-stap uitleg: als je op dit knopje drukt, gebeurt er dit; en als je op dat knopje drukt, zie je dat. En als het te snel ging, deden ze een stapje terug, helemaal in ons tempo.’

 

Over de Zorgapp is goed nagedacht

Toen Kim en haar collega’s met de app gingen werken, wérkte het ook allemaal. ‘We merkten meteen dat het tijd scheelt. Wij noteerden voorheen op de computer hoeveel tijd we aan een cliënt besteedden. Vervelend werk, dat deed ik eens per week voor al mijn cliënten tegelijk. Hopeloos, want dan wist ik niet meer precies wat ik gedaan had, en het kostte me wel een half uur. Het frustreerde me ook, ik werd er heel geïrriteerd van. Nu doe ik de administratie terwijl ik naar de auto loop, ik hoef niks meer te onthouden. Even tussentijds bellen met cliënten vergat ik vaak op te schrijven. Nu hang ik op, en doe het meteen, want ik heb mijn telefoon toch vast. Elk minuutje wordt nu geregistreerd, en ik kan er meteen de juiste budgetten aan hangen. Het is heel helder wat je bij een cliënt doet, en voor de gemeente is daardoor duidelijk wat je allemaal doet en wat het kost. Over de Zorgapp is heel goed nagedacht, dat merk je.

 

Ik heb al aan veel mensen verteld dat ik een nieuwe app heb die mij tijd scheelt, van alle kanten slim is, en gebruiksvriendelijk. Ik vind het in één woord super!’

frion_logo

Frion zorgt voor goede zorg en ondersteuning voor voornamelijk mensen met een verstandelijke beperking in de regio Zwolle, gemeente Zwartewaterland en gemeente Steenwijkerland. Er werken ongeveer negenhonderd mensen, die verantwoordelijk zijn voor o.a. de dagbesteding, woonvormen en de ambulante begeleiding van bijna duizend mensen.

Begin met typen en druk op enter om te zoeken