De onmiskenbare kracht van waardering. Hoe pas je dit toe in de zorg?

Mensen die zorg krijgen en hun naasten hebben meestal veel waardering voor zorgverleners. Zij werken hard en proberen goede zorg te verlenen. Veel zorgverleners oefenen met hart en ziel hun vak uit. Maar tegelijkertijd ervaren mensen in de zorg ook wat anders. Systemen, protocollen, vinklijstjes en wetten zijn dominant geworden. Er is weinig ruimte meer voor de menselijke maat. Dat gevoel leeft breed: ook bij veel bestuurders, zorgmanagers, inkopers en toezichthouders.

David Blom, gezondheidspsycholoog, promoveerde op zijn onderzoek naar verbittering in de zorg. ‘’Driekwart van de verzorgenden vindt dat ze hun cliënten niet genoeg aandacht kunnen geven. De helft ervaart het werk geestelijk en fysiek als zwaar. Toch voelen zij zich verantwoordelijk en gaan zij door. Ook als het teveel voor ze wordt.’’ Waardering hebben voor zorgmedewerkers is dan ook meer dan op zijn plaats. Toch gebeurt het nog te weinig dat waardering echt wordt getoond. Lees hieronder een aantal tips om waardering terug te brengen binnen de zorgorganisatie:

Tip één: Richt je niet alleen maar op wat er niet goed gaat
Veel mensen, en met name Nederlanders, zijn kritisch. We richten ons vaak op wat niet goed gaat. We willen verandering en verbetering waardoor we niet meer stilstaan bij wat wel goed gaat. En waarderen dus niet meer wat er wel is. Er is niets zo frustrerend als medewerker om steeds te merken dat dingen anders moeten. Je geeft hiermee het signaal af dat wat er al bereikt is geen aandacht en waardering behoeft. Waardering is één van de belangrijkste middelen om een organisatie goed te laten lopen. Iedereen heeft behoefte aan waardering: het is de drijfveer voor het grootste gedeelte van ons gedrag.

Tip twee: Stel een waarderingcampagne aan
Zorg ervoor dat een compliment geven eerder de basis is dan een uitzondering. Waardering is er vaak wel voor elkaar, maar het uitspreken ervan gebeurt te weinig. Terwijl iedereen behoefte heeft aan een schouderklopje om het werk met voldoening te doen. Wij zeggen ook wel eens goed voorbeeld doet volgen. Door als zorgorganisatie de lead te nemen om complimenten te geven, werkt dit ook door op de medewerkers. Organiseer bijvoorbeeld een speciale dag waarbij de zorgmedewerkers in de schijnwerpers staan. Laat ze verwelkomen op een leuke manier. Deel gepersonaliseerde complimenten uit. Geef massages ter ontspanning of stuur een bloemetje op naar huis.

Bedenk op welke manier jouw organisatie dit op kan pakken. Er zal talloze manieren om dit te doen, maar kies iets wat past bij jouw organisatie. Zorg ervoor dat het geen eenmalige actie is, maar dat het een continu proces wordt. Tip: Je medewerkers te vaak een opsteker geven maakt dat het effect verwatert. Te weinig is ook niet goed. Het gemiddelde schommelt rond een keer per maand. Sommige medewerkers hebben meer nodig dan andere. Zo kan je stellen dat jonge werknemers daar nog meer behoefte aan hebben.

Tip drie: Laat zorgmedewerkers meedenken over verbeteringen
Mensen op de vloer zien wat er daadwerkelijk gebeurt en waar ze tegenaan lopen. Neem jouw medewerkers daarom ook serieus. Specifieke kennis en vaardigheden zijn niet alleen nodig om je werk uit te voeren, maar ook om te excelleren. Het ontwikkelen van kennis en vaardigheden en meedenken over verbeteringen en nieuwe ideeën zijn onderdelen waarop de sector zorg & welzijn nog veel meer succes kan boeken. Waardering betekent ook dat je gehoord voelt en dat er iets mee wordt gedaan. Denk dan aan sessies waarin medewerkers als docent optreden en kennis en vaardigheden delen. Dergelijke momenten kunnen direct worden gebruikt om de onderlinge relatie met medewerkers in de zorg te verstevigen. Plan de sessie op een geschikt moment en zorg voor een lekkere maaltijd. Succes gegarandeerd!

Tip vier: Creëer een gemeenschappelijk doel
Mensen voelen zich verbonden als er een gemeenschappelijk doel is. Als er iets is om naar toe te werken. Zorg er wel voor dat dit doel niet opgelegd is, maar dat het gezamenlijk tot stand komt. Ga als leider naast je team staan en luister naar wat ze willen en kom zo tot een gemeenschappelijk doel. Groepsgevoel zorgt er ook voor dat medewerkers dichter bij elkaar komen te staan en elkaar meer gaan waarderen.

Tip vijf:  Investeer in middelen om het werk beter te verrichten
Waarderen gaat verder dan alleen het uitspreken. Waardering hebben voor jouw medewerkers betekent ook het faciliteren van goede middelen om hun werk goed te kunnen doen. Om zo zoveel mogelijk onnodige werkzaamheden weg te halen. Zo komt de focus weer terug op waar hun werk echt omdraait. Zo voelen medewerkers ook dat de organisatie echt meebeweegt om effectief te werken. Zo gaan IT en zorg ook steeds meer hand-in-hand en dit is een positieve verschuiving. Zo biedt CareConnections de alles in één Zorgapp aan, wat alles digitaal registreert van een koppeling met het ECD tot aan medicatie, aftekenlijst en dubbele controle, automatische kilometerregistratie, protocollen en het veilig chatten met collega’s.

Inspiratie rechtstreeks in je mailbox?

Laat je naam en e-mail adres achter en je bent direct op de hoogte van artikelen, tips, blogs en ons laatste nieuws.

informatie

Download de
brochure

demonstratie

Maak een afspraak
voor een demo

Begin met typen en druk op enter om te zoeken