Icare werkt veilig en zorgvuldig met nCare

Door het bieden van verpleging, verzorging en begeleiding thuis wil zorgorganisatie Icare bijdragen aan de kwaliteit van leven van cliënten. Een veilig medicatieproces hoort daarbij. De app van nCare brengt dat doel een stuk dichterbij. En het is ook nog eens fijn werken voor de medewerkers!

‘NCare draagt bij aan een veilig medicatieproces.’ Dat zegt Margaret Makaske, projectleider nCare extramuraal bij Icare. Bij deze zorgorganisatie werken inmiddels ruim 3.200 medewerkers met de app. Samen bedienen zij zo’n 4.300 cliënten in 6 rayons. ‘Er zijn meerdere systemen in het land die helpen bij elektronische toedienregistratie en het verlagen van incidenten binnen de organisatie. Die hebben wij naast elkaar gelegd. NCare kwam daaruit naar voren als het meest gebruiksvriendelijke systeem voor de medewerker in de wijk.’

Wennen aan het systeem

Makaske ervaart CareConnections, de organisatie achter nCare, als een jong en energiek bedrijf. ‘De samenwerking tussen ons is in ontwikkeling. Zij staan open voor onze wensen en feedback en checken steeds wat wij nodig hebben – en of wat zij bieden daarmee overeenkomt. Ze zetten de klant centraal, dat is mijn ervaring. Maar met het implementeren van het systeem ben je er niet. Medewerkers moeten wennen aan nCare en zich eigen maken hoe het allemaal werkt. Daarnaast moet het systeem een plek krijgen binnen de samenwerkingsafspraken die er zijn binnen een regio.’

Knelpunten in ketensamenwerking

In dat laatste is wel een slag te maken door artsen en specialisten, constateert Makaske. ‘Alleen als voorschrijvers een recept naar de apotheek sturen als ze medicatie wijzigen, blijft de toedienlijst kloppend. Doordat we nu met nCare werken, zien we eerder waar nog knelpunten zitten in de ketensamenwerking. Toen we nog met papieren lijsten werkten, en we troffen bijvoorbeeld een doosje met nieuwe medicatie aan bij een cliënt, accepteerden we dat eerder. Nu kan dat niet meer. Het systeem dwingt ons om veilig en zorgvuldig te werken. Zo zorgt het ervoor dat er binnen twee minuten een reactie komt op onze dubbele controleaanvraag van Zorgcentrale Noord, onze professional op afstand. De nCare-app helpt ons bij het nog beter maken van onze zorgverlening.’ En de knelpunten? ‘Die zijn onderwerp van gesprek met ketenpartners binnen onze rayons. Zodra je op regioniveau afspraken kunt maken, werpt dat vruchten af’, zegt Makaske.

Duidelijke verantwoordelijkheid

Een pluspunt van nCare is dat het systeem duidelijk maakt waar de verantwoordelijkheid van de zorgprofessional ligt, zegt Makaske. ‘De afspraken die we maken met de klant staan erin, dus de medewerker in de wijk ziet precies wat hij of zij moet doen met de medicatie. Dat is heel transparant, we merken dat medewerkers daar blij van worden. En cliënten uiteindelijk ook: ze kunnen erop vertrouwen dat hun medicatie klopt.’

E-learning

De implementatie van nCare bij Icare vond plaats in coronatijd. Met z’n allen in een klaslokaal wegwijs worden in het nieuwe systeem was daardoor geen optie. Maar dat was ook geen probleem. ‘De wijkteams krijgen digitaal instructie in het werken met nCare. En dat gaat goed’, zegt Makaske. ‘We hebben een eigen digitale instructie ingericht en ik sluit aan bij de weekstart om vragen te beantwoorden. Op de nCare-site staan bovendien veel handige filmpjes, daar verwijs ik medewerkers ook naar.’

Uitdaging

De teams van Icare die inmiddels werken met nCare willen niet meer terug. Makaske: ‘Als je eenmaal aan nCare gewend bent, wil je echt geen papieren lijsten meer. Het systeem is duidelijk, medewerkers zien erin wat ze moeten zien. Tegelijkertijd ligt bij onze organisatie de uitdaging nCare te verweven met andere systemen. Daar werken we aan.’
Welke wens voor de toekomst heeft Icare als het gaat om de doorontwikkeling van nCare? ‘Dat familie en mantelzorgers mee kunnen kijken in het systeem, bijvoorbeeld van een cliënt met dementie. Het geeft rust en een veilig gevoel om te zien dat de medicatieveiligheid van je naaste goed geregeld is.’

Tip

Wil je gaan werken met elektronische toedienregistratie? Dit is de tip van Margaret Makaske van Icare: ‘Binnen samenwerkingsverbanden nemen organisaties wel eens zorg van elkaar over. Met nCare kunnen twee organisaties dan samenwerken voor dezelfde cliënt. Stel: iemand die wijkverpleging ontvangt, gaat drie dagen per week naar de dagbesteding en moet daar ook medicatie hebben. Dan kunnen beide zorgorganisaties de medicatie aftekenen in de nCare-app. Heel handig.’

Meer weten over het toedienregistratiesysteem nCare voor optimale medicatieveiligheid?

Begin met typen en druk op enter om te zoeken