Ook bij centraal inkopen door zorgverzekeraars
nCare legt regie bij apothekers

Zorgverzekeraars kiezen steeds vaker voor het landelijk aanbesteden van medische hulpmiddelen. Patiënten kunnen voor hun diabetesmaterialen, verbandmiddelen en medische voeding dan niet meer terecht bij hun vertrouwde apotheek. Dat betekent: meer rompslomp en een extra online portaal voor de patiënt en diens zorgverleners. De app van nCare helpt hierbij en zorgt voor één oplossing voor de zorg, waarbij de apotheek de relatie met de patiënt behoudt.

Extra portaal is extra rompslomp

De zorgsector staat al jaren onder druk. In deze coronatijd hebben we dat allemaal duidelijk kunnen zien. Het helpt niet dat zorgverzekeraars er steeds vaker voor kiezen medische hulpmiddelen landelijk aan te besteden en in te kopen voor een lagere inkoopprijs. Voor alledaagse medische hulpmiddelen kunnen patiënten en hun zorgverleners daardoor niet meer bij de eigen apotheek terecht. In de praktijk betekent het dat zij een extra portaal moeten onderhouden bij een landelijke leverancier, weer een wachtwoord moeten onthouden, meer handelingen moeten verrichten.

Zicht op de patiënt

Vanuit het oogpunt van de zorgverzekeraar is de keuze een logische. Per polis scheelt dit al gauw 6 euro per jaar. Bij 4 miljoen verzekerden kun je zelf uitrekenen hoe groot de besparing is. Op individueel niveau worden patiënten echter voor 6 euro per jaar opgezadeld met heel veel rompslomp. Met als grootste gevaar dat de eigen apotheek van de patiënt het zicht niet meer heeft op de hele zorgverlening rondom de patiënt. En de apotheek, bij gebrek aan inzicht in wat er speelt, ook geen support kan verlenen bij het maken van de juiste keuzes voor benodigde middelen.

Proces van zorgverlening doorbroken

Deze landelijke trend leidt tot een veranderende rol van de apotheek. De trend doorbreekt het proces van zorgverlening, waarin de driehoek ‘(thuis)zorg-huisarts-apotheek’ de patiënt optimaal ondersteunt. Dat is niet wenselijk, vinden veel apothekers. Er is hun veel aan gelegen deze driehoek ‘(thuis)zorg-huisarts-apotheek’ ondanks de veranderingen in stand te houden, voor het welzijn van de patiënt. De app nCare biedt daarin de helpende hand.

Apotheek houdt regie

Nieuwe functionaliteit in de nCare-app helpt de apotheek altijd de regie te houden. Óók over bestellingen bij een landelijke partij. De thuiszorgmedewerker scant de barcode en de apotheek bepaalt de routering. Vervolgens gaat er óf een automatisch bericht naar de landelijke leverancier óf de apotheek verwerkt de bestelling zelf. In alle gevallen bepaalt de apotheek wat er met de bestelling gebeurt: kunnen we dit zelf afhandelen, of moet dit naar een landelijke partij? Op deze manier draagt de app bij aan het behoud van de relatie van de apotheek met de patiënt. Ook voorkomt de app dat de zorg een extra handeling moet uitvoeren. Dat komt de patiënt ten goede.

Eenvoud is essentieel

‘Bij het registreren en administreren is eenvoud essentieel voor zorgmedewerkers’, zegt Jos Koppelaar. Hij is directeur van CareConnections, ontwikkelaar van de nCare-app die bijdraagt aan het optimaliseren van de keten. ‘Dat zorgmedewerkers in één app alles kunnen regelen, draagt bij aan vermindering van hun werkdruk. Onze app zorgt ervoor dat zij geen last hebben van zo’n extra portaal. Zij werken in de app en blíjven werken in de app, hoe de routering ook geregeld is. Voor apothekers willen wij de bestellingen zoveel mogelijk automatiseren en optimaliseren. Zodat de apotheek met een paar kliks kan aangeven hoe het geregeld is voor patiënten.’

Bouwen op de eigen apotheek

En de patiënt? Die kan dankzij nCare voor zijn medicatie blijven bouwen op zijn vertrouwde aanspreekpunt: zijn eigen apotheek. Koppelaar: ‘Voor de zorg, de apotheek en vooral de patiënt is het win-win-win als de apotheek de regie behoudt dankzij onze app.’

Meer weten over het toedienregistratiesysteem nCare voor optimale medicatieveiligheid?

Begin met typen en druk op enter om te zoeken