Technisch voorop lopen met de Zorgapp 3.0

CareConnections brengt 6 september aanstaande de nieuwe Zorgapp 3.0 uit. Sinds november 2021 hebben de developers, samen met klanten, gewerkt aan de ontwikkeling van een compleet nieuwe Zorgapp. Sander Egberink, CTO van CareConnections, is verantwoordelijk voor alle productontwikkelingen. Hij vertelt over de nieuwe app waar de developers samen aan werken.

De nieuwe versie van de Zorgapp is fundamenteel anders dan de vorige versies. ‘Eigenlijk is sprake van een hele nieuwe app’, vertelt Sander. ‘De Zorgapp bestaat nu zesenhalf jaar. Bij een nieuwe versie breng je meestal verbeteringen aan die er eerst niet waren. Met de Zorgapp 3.0 hebben we niet zozeer nieuwe functionaliteiten toegevoegd, maar we hebben de app opnieuw opgebouwd vanaf de bodem om de beste gebruikerservaring te bieden met de nieuwste techniek.’

Klaar voor de toekomst

CareConnections wil altijd bijblijven als het om techniek gaat, legt Sander uit. ‘We gebruiken in principe nog steeds dezelfde technologie als de huidige Zorgapp, namelijk alle aanbevolen technologieën van Microsoft, en daar hebben we nu overal de nieuwste versies van. De Zorgapp is daardoor helemaal bij de tijd en klaar voor de toekomst.’ Daarnaast, zegt hij over de huidige versie: ‘In de technische wereld is zesenhalf jaar een heel lange tijd. Op technisch vlak is er in die periode veel veranderd in de wereld. We merkten dat we voor de keuze stonden om verder te ontwikkelen op de huidige infrastructuur of te investeren in een volledig nieuwe versie. We hebben ervoor gekozen om de Zorgapp opnieuw te bouwen.’

Intuïtief design

Functioneel doet de app nog steeds wat ie altijd al deed: de zorg ontzorgen, waardoor er meer tijd en aandacht is voor de cliënt. Het grootste verschil voor klanten is dat de menustructuur van de app heel bekend aanvoelt. ‘Het menu is snel en responsive. Heel gebruiksvriendelijk en precies zoals klanten gewend zijn van hun mail-app op hun telefoon’, zegt Sander. ‘Mensen zijn erg vertrouwd met hun smartphone. En als ze onze app kunnen gebruiken op een manier die ze al gewend zijn bij andere apps, werkt dat super.’

Gebruikers kunnen razendsnel door de app heen door het intuïtieve design. Dat bespaart tijd die ze aan hun cliënten kunnen besteden. Bovendien werkt de app ook offline.

Als klanten de nieuwe app net zo positief waarderen als wij dat doen, ben ik trots op wat we hebben gemaakt.

Voldoening

Het werken aan de nieuwe app gaf Sander en zijn team veel voldoening. ‘Waarbij we vooral voldoening halen uit het resultaat. We hadden ideeën over hoe het moest worden, en als het dan inderdaad zo wordt, is dat heel leuk. Als we tests draaien en we zien het verschil in snelheid van de app, dan zijn we daar echt blij mee. En als klanten de nieuwe app net zo positief waarderen, ben ik trots op wat we hebben gemaakt. Want we zijn echt gegaan voor het verbeteren van de gebruikerservaringen. Wat we hadden was goed, maar nu is het nog beter.’

Input van gebruikers

Om te weten waar klanten behoefte aan hadden, heeft CareConnections veel gesproken met gebruikers en klanten. Sander: ‘We wilden weten wat voor hen het belangrijkste was, en wat ze nodig hadden om beter te kunnen werken. We hebben er goed de tijd voor genomen om dat te onderzoeken. Wat gebeurt er als je de app langdurig gebruikt, waar loop je dan tegenaan? In een testomgeving kunnen we nooit in de buurt komen bij wat gebruikers de hele dag ervaren. Hun mening was en is dus enorm belangrijk.’

Inmiddels hebben vijf klanten de versie getest die 6 september aanstaande op de markt komt. ‘De reacties zijn overweldigend positief’, zegt Sander. ‘Echt heel fijn! De paar punten feedback die klanten hadden hebben we inmiddels verwerkt.’

Overstappen gaat vanzelf

Zorgmedewerkers die al gebruikmaken van de app gaan bij de volgende update vanzelf over op de nieuwe app. Daar hoeven ze zelf niets voor te doen. ‘Wij zetten de nieuwe versie in de app-store. Bijna al onze klanten hebben mobile device management, waardoor updates automatisch geüpdatet worden bij intern akkoord door de klant.’

Feedback

Heb jij feedback op de Zorgapp? Blijf het vooral sturen aan CareConnections. Sander: ‘Of neem deel aan ons klantenevent CareConnnections Connect. Tijdens dit event gaan we in gesprek met klanten over hun ervaringen en wensen. De ervaringen van gebruikers zijn heel belangrijk voor ons. Je helpt ons met je feedback, en andere gebruikers ook. En uiteindelijk helpen we samen de cliënten ermee.’

Begin met typen en druk op enter om te zoeken